fredag 11 mars 2011

Meddelande från Språkpolisen

Okej... Jag chattar ibland med människor, av någon konstig anledning. Av en ännu konstigare anledning så är det ALLTID människor som har problem med att stava som snackar med mig.. Okej, man kan ju tycka att jag borde vara van med en mamma, syster och minst två kompisar som erkänner att de har problem med stavningen ibland (mamma tar dock priset). Men hur svårt kan det vara..?

Så, kära bloggläsare, välkomna till Emmys stavningsskola!

*Det heter verkligen, inte värkligen.
Exempel: Det var verkligen trevligt att prata en stund.

*Det heter även verkar, inte värkar.
Exempel: Det verkar som om det blir fint väder idag

*Värkar är något helt annat.. Värker det? Då gör det ont!

*SJÄLV!!!! Inte skälv. Däremot kan något vara skälvande och då är det typ skakigt

*Digestivekex... Seriöst mamma, hur svårt kan det vara?

*Mesta, inte mästa.
Exempel: Jag gillade det mesta med filmen.

*Intressen.. Med E...och två S.. Det är inte svårare än så.. Har sett oerhört många varianter på det ordet, den senaste inträssen

*Tyvärr stavas med två r och inte ett.

*Väl stavas väl. Inte väll och definitivt inte vell

*Schysst, vet inte hur många olika stavningar det finns på det här ordet..

*Var= befintilighet. Vart= riktning. Var är även imperfekt av verbet att vara (är, var, har varit)
Exempel: Var ligger Jönköping? Vart ska du? Det var en bra bok.

Om jag ska vara kinkig så borde jag ta upp saker som de/dem också.. Men jag orkar inte just nu xD


This is Språkpolisen, signing off
xoxo

Inga kommentarer: