söndag 17 maj 2009

Eurovision Song Contest

Norge vann Eurovision song contest. Jag gillar låten, den är bra och sen så är ju Alexander Rybak söt som socker. Sverige kom på 21.a plats, inte en enda tolva.

Det var ändrat röstningssystem i år. Hälften av rösterna bestämdes av folket och hälften bestämdes av en jury, det här för att få bort den så kallade kompisröstningen. Jag är verkligen inte för att alla de här gamla Jogoslavien- och Sovjetländerna röstar på varandra. Men att få höga poäng från Danmark, Norge, Island och Finland är det väl ingen som klagar på i Sverige? Nä, just det, men i själva verket så är det ju samma sak. Cypern ger sina två högsta poäng till Grekland och Turkiet. Andorra ger sin tolva till Spanien. Irland röstar på Storbritannien. Allt detta är accepterat. Men så fort Estland ger sin tolva till Ryssland eller Serbien ger sin tolva till Bosnien så är det kompisröstning. Var går egentligen skillnaden? Det finns väl egentligen ingen skillnad, men ingen bryr sig. Ingen tänker på att det är samma sak när Sverige ger sin tolva till Norge som när Serbien ger sin tolva till Bosnien. Men, men. Det är kul för Norge i alla fall att de vann igår. :D

Just nu:
-Jag missar inte Parlamentet ikväll. Säsongsavslutning med bland annat min favorit, Johan Glans.
-Nästa vecka blir det bara två skoldagar, studiedag på onsdag och lediga torsdag-fredag. Härligt!

Musiktips:
-The Climb- Miley Cyrus (vacker ballad som jag älskar)
-...Baby one more time-Bowling for Soup (en lite hårdare version av Brittans gamla hit. Den här versionen av låten finns i filmen Freaky Friday)

Pusshej/Emmy<3

Inga kommentarer: